25/08/2025 av Helseinnovasjonssenteret
Data fra trygghetsalarmer kan endre måten vi jobber på
Sammen med Kristiansund og Molde kommuner, Pensjonistforbundet Møre og Romsdal og Sintef har vi fått støtte fra Helseteknologiordningen.
Prosjektet tar utgangspunkt i data fra eksisterende helseteknologi, først og fremst trygghetsalarmer.
Alarmene gir verdifull informasjon som tidspunkt, hyppighet og årsak, som vises i en digital skjermløsning. Denne løsningen er utviklet og testes nå i hjemmetjenesten for å se hvordan dataene kan brukes aktivt til å styrke tjenestene for både brukere og ansatte.
Slik kan kommunen bruke informasjonen i trygghetsalarmer til å styrke hjemmetjenesten.
Vi blir stadig eldre, og med en aldrende befolkning øker behovet for hjemmetjenester i Norge. Samtidig står kommunene overfor begrensede ressurser, noe som stiller høye krav til effektiv ressursbruk. Flere må bo lenger hjemme, og trygghetsalarmer er én av teknologiene som kan gjøre dette mulig på en trygg måte.
Informasjon med stort potensial
I Kristiansund finnes det et interkommunalt responssenter (RRO) som mottar og videreformidler alarmer til hjemmetjenesten. Ofte skjer dette på kvelder og i helger, når bemanningen er lavest. Oppgaver knyttet til trygghetsalarmer er ikke planlagt, og krever dermed uplanlagt tid og ressurser.
Alarmene genererer verdifulle data – som tidspunkt, hyppighet, årsak og varighet – som kan vises i en digital skjermløsning.
Dette er utviklet allerede, men det brukes imidlertid ikke aktivt i tjenesten. Informasjonen fra alarmene har stort potensial, for eksempel til å planlegge bemanning og tilpasse tjenestene bedre.
Kan koble årsak til behovet
Med trygghetsalarm kan du tilkalle hjelp når som helst på døgnet. Eksempelvis ser vi en topp rundt klokken 20. Dette er et tidspunkt der mange av langvaktene avsluttes og flere er ferdige på jobb.
Ved hjelp av informasjonen som hentes ut av trygghetsalarmene, kan man tilrettelegge for at vaktskiftet skjer en time før eller etter alarmtoppen. Vi kan også se på årsak og tidspunkt, og hvilken kompetanse det er lurt å ha tilgjengelig på ulike vakter.
Vi ønsker å integrere skjermløsningen i kommunehelsetjenesten, og undersøke hvordan informasjonen kan brukes aktivt for å styrke tjenestene, både for brukerne og de ansatte.
Tiltak og aktiviteter
Vi skal videreutvikle den eksisterende digitale skjermløsningen slik at den på en enkel og oversiktlig måte presenterer relevant informasjon fra alarmdata. På sikt skal løsningen støtte forbedring av arbeidsprosesser, ressursutnyttelse og dermed bidra til økt kvalitet i hjemmetjenesten.
Samarbeidspartnere
Prosjektet er finansiert av Helseteknologiordningen ved Helsedirektoratet. Kristiansund kommune prosjekteier og samarbeider med Molde kommune, Pensjonistforbundet Møre og Romsdal, SINTEF og Helseinnovasjonssenteret. Prosjektet startet opp i februar/mars 2025 og varer ut året.
Kontaktperson
Rådgiver forskning Runa Overå Hide, runa@helseinnovasjonssenteret.no